28 maig 2026
La matèria de l'Univers no està distribuïda de manera uniforme, sinó organitzada en una gran estructura coneguda com a xarxa còsmica formada per cúmuls de galàxies connectats mitjançant filaments, entre els quals s'estenen enormes regions gairebé desèrtiques conegudes com a buits còsmics. Ara, un estudi liderat per l'Institut d'Astrofísica d'Andalusia (IAA-CSIC) ha utilitzat dades d'espectroscòpia de camp integral per analitzar, per primer cop amb aquest nivell de detall, com l'entorn còsmic influeix en l'evolució de més de dues-centes galàxies. Gràcies a aquestes dades, l'equip va poder analitzar detalladament el gas ionitzat de més de dues-centes galàxies situades en buits còsmics i comparar-lo amb el de galàxies localitzades en altres entorns de la xarxa còsmica. Els resultats mostren que les galàxies dels buits presenten una formació estel·lar més intensa i una menor extinció, relacionada amb una menor quantitat de pols. L'efecte resulta especialment evident en galàxies que es troben en transició entre espirals i el·líptiques, cosa que suggereix que aquest procés evolutiu ocorre de forma més lenta en els buits còsmics. A més, s'ha pogut observar que les parts més influïdes són les regions externes, és a dir, els discos de les galàxies espirals. Més informació a l'IAA.
